tisdag 17 juni 2008

Rabarberpaj

Jag bakade min första rabarberpaj i söndags.
Har varit lite skraj för detta, då jag är rädd att det ska bli för surt, men jag plockade en bunt rabarber hos mamma och pappa och gjorde ett försök!
Tog med den tillbaka till mor och far så att även de fick smaka. Blev mycket lyckad måste jag säga! Vi får se om jag hinner göra om det innan flytten.

Recept + bild är hämtat från Arla.se

Rabarberpaj


500 g rabarber
1/2 msk potatismjöl
1 tsk malen kanel
4 msk strösocker

Deg:
1 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
125 g kallt smör

Sätt ugnen på 225°. Skär rabarbern i skivor. Blanda rabarber, potatismjöl, kanel och socker i en ugnssäker form. Blanda havregryn, vetemjöl och socker i en bunke. Lägg i smöret, skuret i bitar och arbeta ihop till en smulig deg. Fördela degen över rabarbern. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med lättvispad vaniljsås.

3 kommentarer:

Anna sa...

Rabarberpaj är gott har jag gjort i många år! =)

Anna sa...

Japp, har man inget land får man skaffa sig ett eller nått =) Nä men det är kul =) Hoppas det blir lite tomater och paprikor också =)

Anonym sa...

Rabarberpaj är jättegott! Älskar all pajer kom jag på:))