onsdag 12 augusti 2009

Min nya hobby

Jag har blivit helt hooked på en ny hobby, nämligen discgolf. Eller frisbeegolf, som det också kallas.

R och hans bror N gör sig redo för att putta
Det är precis som det låter, golf men med frisbees (eller discar). Du går runt en bana på 9, 18 eller 27 hål och försöker kasta i korgen på så få kast som möjligt, helst inte över par :)
Vi har en 18håls-bana 10 minuter härifrån, i Rydsskogen och det är en riktigt rolig bana! Rätt så mycket träd och kuperad terräng, men det gör bara banan mer underhållande.

Istället för hål i marken är det dessa metallkorgar som man ska kasta discen i
Det var R som introducrade mig till det hela, som i sin tur fått upp ögonen för det hela tack vare sin bror (som var här i förra veckan och spelade en runda med oss). R har köpt av ovanstående bror 4 begagnade discar, som vi delar på, men nu är jag jättesugen på att köpa 3 egna discar, så att man inte behöver dela på discar och kanske kan gå och spela även när R inte har tid :)
Det finns en hel uppsjö av discar! Precis som med golfklubbor finns det drivers, midrangers och putter. Och så har de olika vikt, över-/understyrningar, olika märken osv, osv. Men jag har ganska bra koll på vad jag ska köpa för discar. Och det är inte särskilt dyrt heller! De discar jag vill ha kostar 80 kr styck. Och spelsäsongen är rätt lång här nere, då snön kommer sent och inte stannar så länge, så förhoppningsvis blir det stövlar på och ut i skogen även i höst! :)

Dessa skyltar visar vägen till nästa tee i skogen

Har man otur så lyckas man kasta discen i ett vattenhål och då får man snällt plikta ett kast

1 kommentar:

Malin sa...

När du kommer upp nästa gång så får vi ta en sväng vid kristinaskolan så får du lära mig hur man gör! :) Det verkar jävligt kul.