lördag 23 augusti 2008

Ekonominspark

Igår var det så dags för vår första finsittning. Dresscode: kavaj/mörk kostym. Detta innebär typ cocktailklänning för tjejer. Jag körde på min enkla lilla svarta och tuppkammen fick ligga nere denna kväll :)
R var snäll och skjutsade mig, då det kändes väldigt jobbigt att cykla in till stan med min förkylning.
Vi samlades alla ekonomigrupper på Trädgårdsföreningen i centrala stan för en fördrink. Med alla grupper menar jag då 4 grupper "vanliga" civilekonomer á ca 35-40 pers samt språkekonomerna Tyska, Spanska och Franska. Jag tror de är ca 20 pers i varje grupp. Så vi var ett gäng! Och alla våra överfaddrar så klart.
Det blev alltså en liten drink, mingel och fotografering.

Pojkarna och flickorna i min grupp som var med på denna sittning.
Därefter tog vi de få steg som skulle leda oss till NH (nationernas Hus). Här fick vi nervöst ta en titt på bordsplaceringarna för att se om man över huvudtaget skulle få ha med sig någon från sin egen grupp till bordet. Jag hade 2 tjejer från min grupp vid bordet, tack och lov :)
Min bordsherre var trevlig, men lite lätt nervös. De skulle ju dra ut stolen, servera vin, konversera och snyggskåla (först mot bordsdamen, andra sidan, framåt, dricka och omvänt).
Maten var inte så jätteimponerande. Förrätten var några salladsblad med liten ricen västerbottenost och typ 4 små krutonger. Varmrätten var fläskkotlett och stekt potatis med champinjonsås. Det var säkert gott när det var varmt! Det var ju så mycket gyckel från alla mästerier, faddrar och dylikt hela tiden. Efterrätten blev äppelkaka med vaniljgrädde. Mycket god!
När vi gick in så fick bordsherrarna köpa punschbiljetter både till sig själv och bordsdamen (trevligt tycker jag). Punsch är ju tydligen ekonomernas nationaldryck. Smakade inte alls dumt :)
CM, som är I-nollans mästeri (industriell ekonomi, våra kusiner) kom och hade lite gyckel för oss. Som tradition på slutet får de en flaska punsch som ska drickas upp när den vandrat genom gruppen medans vi i publiken hejar på med "Häv punsch häv!". Mycket underhållande :)

En trevlig överraskning var Players avslöjande av sina identiteter. Players är de som "styrt" och bossat över ekonom-nollan under veckan (och fortfarande gör). De är jätteläskiga och jag har drömt mardrömmar om dessa typer som inte rör en min och som man måste hälsa på så fort man möter. Players måste man vara mycket snälla mot och fjäska järnet för, då de avgör vilka som vinner utmärkelsen "Bästa nolleklass".

Players marscherar in til allas skräckblandade förtjusning.

Players utan glasögon (äntligen!) och HÄV PUNSCH HÄV! Players var klara med flaskan redan på tjej nummer 4 :) För CM tog det enda fram till sista killen.
För att fjäska lite extra hade vi alla i min grupp skrivit en liten extra-grej på våra snygga (?) nolleflugor för att fjäska för Players. Vi hade nämligen skrivit namnet på vår favvo-player. Naturligtvis fick jag träffa min player och ta en idol-bild :) Jens heter han förresten och inte Solo.

Jag och min player
Strax efter 12 gav jag upp och bad R hämta mig. Det var en mycket lyckad kväll och jag kan bara hoppas på att framtida sittningar blir lika bra!
Imorgon är det dags för en fulsittning, nämligen Toga-sittningen. Så fram med ett lakan!

2 kommentarer:

Helen sa...

Det låter som om det var jätte kul, lite trist med maten. Ha det så kul på taga festen

Anonym sa...

Hej! Jag vill bara tacka för att du bloggat om din inspark på civilekonom-utbildningen.
Jag ska börja på måndag, ser så mycket fram emot det! Jag sökte på "toga-sittning" på google och hittade dig. :) vi ses kanske!

// Emelie