torsdag 6 september 2007

Bulgarien - pengar


Jag tänkte börja följa upp bulgarienresan lite. Del ett kommer handla om pengar.
För det är ju så, allt kostar pengar, även när man är på semester!
Vår resa gick på ca 5800 kr/person för två veckor. Helt ok tycker jag! Och det var ingen sista minuten.
Innan vi åkte så skaffade Robert och jag ett gemensamt ICA-konto. Med deras kort kan man ta ut på pengar på alla bankomater + att det inte kostar något om man gör uttag utomlands (som tex VISA gör). Helt perfekt.
Så vi förde över våra fickpengar dit och innan avresa växlade vi även 2000 SEk till BGN (bulgariska leva). 1 leva = 4,50-5 SEK.Kruxet var att vår bank, Norde, inte växlade till leva och övriga banker bara växlade åt sina egna kunder. Lösningen blev att vi helt enkelt bad en kompis växla åt oss :) Detta för att vi skulle slippa leta upp en bankomat det första vi gjorde när vi kom ner.
Alla har väl hört att Bulagrien är så billigt. Och det är det också, men man blir snart "hemmablind"! Allt är så billigt, så när man ser saker som går upp emot 30-50 leva så tänker man "Jäklar vad dyrt!". Trots att det rör sig om 150-250 SEK.
På vårt hotell ingick frukostbuffé, så vi behövde inte lägga några pengar där. Lunch, middag och annat drick och snacks skulle vi ju ha! Lunch och middag för oss båda gick, i snitt, på 40 leva/dag. Inte mer än 200 SEk alltså. Det är inte mycket när man tänker efter!
Innan vi gick ut på kvällarna så hade vi alltid lite öl/vin och någon typ av snacks. Det kanske gick på 15-20 SEK. Vi brukade även ta någon/några drinkar ute, vilka varierade i pris. Köptes på Happy hour så man beställde två och fick fyra! :)
Vi shoppade inte så mycket som jag trodde att vi skulle göra, utan det mesta av pengarna gick till att äta och dricka gott. Vi tog även en utflykt till Varna, jag fixade mina naglar, Robert slängde sig i någon bungy-slangbella och lite sådant. Det var de större utgifterna, trots att det inte var många hundralappar som gick! Så köpte vi ju också våra förlovningsringar i Bulgarien, icke att förglömma!
Så nu när vi kom hem och jag kunde räkna ut hur mycket vi hade kvar på ICA-kontot så hade jag nästan 3000 kr kvar av det jag fört över. + att vi hade med oss VISA-kortet om det skulle krisa.
Så ja, Bulgarien är billigt!

Inga kommentarer: