lördag 24 maj 2008

Middagsgäster

Igår hade vi min familj på middag, mamma, pappa och lillebror. Lite av en mors dags-present, då mamma jobbar imorgon. Vi utbytte äevn blommor, mamma fick en riktigt stor, blå Hortensia av lillebror och mig och R och jag fick en vacker ljusgul gerbera som nu pryder vårt matbord.
3-rätters middag blev det och menyn såg ut som följande:

Välkomstdrink:
Virgin San Fransisco

Förrätt:
Hummefyllda krustader storlek större
(fyllning köpt färdiggjord, men åh så god!)

Varmrätt:
Currykyckling med bulgur och cous cous

Efterrätt:
Egengjord chokladmousse

Så det vi gjorde igår var att äta, dricka och spela wii :)
En väldigt trevlig kväll måste jag säga som slutade med en hel del disk :)

Om ni är intresserade av recepten på de två senare rätterna så kommer de här:

Currykyckling (räckte till 5 vuxna, omtagningar, samt till lunch idag)
ca 900 g kycklingfilé
2 gula lökar
2-3 msk curry
2 vitlöksklyftor
olivolja
2 burkar krossade tomater á 400 g
1 dl tacosås
2 hönsbuljongtärningar
salt och peppar

Tillbehör:
Cous cous eller bulgur (ris går också bra)
jordnötter
skivad banan

Skär kycklingen i portionsbitar. Skala och klyfta löken.
Fräs lök, curry och pressad vitlök i olja i en gryta några minuter.
Tillsätt krossade tomater, tacosås, buljongtärningar och kycklingbitar. Sjud under lock på svag värme i ca 25 minuter eller tills kycklingen är klar. Krydda med salt och peppar.


Chokladmousse (5-8 mindre glas)
2 dl vispgrädde
100 g mjölkchoklad
2 äggulor
50 g mörk choklad
1/2 dl hasselnötter

Vispa grädden hårt.
Bryt mjölkchokladen i bitar och smält den i vattenbad eller i mikrovågsugn så att den precis blir mjuk. Rör sedan tills den smälter.
Rör ihop äggulorna i en stor skål. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör i lite av grädden och sedan resten.
Hacka den mörka chokladen och nötterna (jag köpte färdighackade nötter). Vänd försiktigt ner i moussen.
Fyll små glas eller koppar. Låt moussen stelna i kylen minst 1 tim. Garnera med lite hackad choklad (jag pudrade kakao över istället).
Går bra att förbereda. Står sig bra några timmar i kylen.
(detta recept + bild är hämtat från arla.se)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Sofia; Det finns en pläd/filt till i serien och det är kanske den som du läste om? För jag såg nämnligen den ligga på en säng som överkast på Ikea. :) Tänkte att jag skulle använda den som det jag också. Ja, vitt är fräsht & fint! Förstår att du blir shoppingsugen. :)

Vad god shokladmoussen såg ut! Var du tvungen att visa det??! ;))

/Malin Inspiration & design

Unknown sa...

chokladmoussen ska det förstås stå! =)

Linda -Galleri Palla sa...

Låter suveränt gott måste jag säga!