torsdag 22 maj 2008

I survived!



Det blev ballongtur igår!

Vi samlades 18.00 hos Upp&Ner tillsammans med ett par större sällskap, vilka skulle få åka i stora ballonger som rymmer ca 30 pers. Dessa korgar såg inte särskilt stora ut, så vi bävade lite inför vår korg!
Mycket riktigt så var den rätt liten. En liten rottingkorg.
Vi fick hjälpa vår pilot Pedro och vår chaufför som jag inte vet vad han heter att lasta in ballong och korg i bilen.
Så begav vi oss, en stor gul karavan ut till startplatsen. Det var en stor gräsplan i ett område som jag inte minns nu vad det hette.
Så fick vi börja fylla ballongen! Vår rymde 105 000 kubikfot med luft och de stora ca 500 000 kubikfot. Inga små saker här inte!
När den väl var rätt fylld så var det bara att slänga sig i korgen och be en bön.
Uppstigningen var riktigt otäck, men när vi väl kommit upp så gick det faktiskt bra! Så länge man inte tittade neråt utan mer rakt fram :)

Vi hade tydligen väldig tur med vind då vi kunde åka rakt över centrala Stockholm! Annars är det rätt kinkigt, då ballongen inte går att styra och man inte får komma för nära Bromma flygplats. Det här var tydligen den enda "raka" färd som de kunnat göra på hela året.
Men vi åkte förbi Globen, Gröna Lund och hela alltet! Och vi hade jättetur med vädret! Solen sken och man känner inga vindar alls i ballongen.
Massa bilder togs, så det kommer fler när vi kommit hem.

Landningen blev ute på Järvafältet i Kista. En och en halv timme hade vi varit ute och åkt i en hastighet av 7,5 knop. Jag fick äran att hoppa ur ballongen och dra in den till en liten gångväg. Så skönt att få dra ballongen då alla spänningar släppt! Plus att jag fick ta en liten joggingtur för att se hur bilen skulle kunna komma och hämta oss.

Sedan var det bara att börja packa ihop åbäket! Jag och Pedro kröp på ballongen för att trycka ut luften medans R och Peter stod och höll i "toppsnöret" så att den inte skulle åka iväg igen.
Det hela gick väldigt smidigt. Jag var kanske bara så glad över att vara på marken igen, så allt kändes hur bra som helst! :)

När ballongen var lastat så drog killarna fram ett plastbord, skumpa, ost, kex, te och kaffe. Pedro berättade att alla som gör sin premiärtur i luftballong ska döpas i champagne, så det blev vi också! Titlar fick vi också, som Ballongmarkgrevinnan af Järva :)
Sedan fick vi dricka upp resten av bubblet och äta ost och kex innan vi fick skjuts nästan ända fram till hotellet.

Vi fick även reda på att den lilla ballong som vi åkte i används rät sällan, det är bara vid speciella tillfällen, då rikt folk, kändisar eller annat VIP-folk ska åka. Vi kom överrens om att vi hörde till kategorin kändisar :)
Vår färd kostar ca 10 000 kr och de som åker i de stora ballongerna har ett biljettpris på ca 1400 kr per biljett. Så det är dyrt att åka smått!

Nu i efterhand kan jag säga att det var riktigt häftig, men jag kommer aldrig göra om det och jag kommer aldrig utsätta pappa för något dylikt!

Inga kommentarer: